School museums in Argentina. The case of the Escuela Normal Superior N°1 of Rosario
DOI:
https://doi.org/10.46553/RGES.58.2022.p.122-141Keywords:
museology, school museum, history of Rosario, heritageAbstract
This article explores the notion of the school museum as a playful-pedagogical tool that protects the memory and heritage of educational institutions. It focuses on the case of Escuela Normal Superior Nº1 "Nicolás Avellaneda" in Rosario, with the purpose of contributing to the current state of knowledge about the evolution and characteristics of school museums in Argentina. In addition, it stops at the figure of those who manage school museums, understanding them as protagonists of the heritage institution. In the end, the work offers a value enhancement proposal, understanding it as a strategy to safeguard its history, its heritage -tangible and intangible- and, in turn, as a way to strengthen ties and strengthen ties between the educational community.
Downloads
References
Fuentes:
Archivo de Fotografía de la Escuela Superior de Museología, Secretaría de Cultura y Educación, Municipalidad de Rosario.
“La educación sumará un novedoso museo en Rosario” La Capital, Rosario, 23 de marzo, 2009, [https://www.lacapital.com.ar/edicion-impresa/la-educacioacuten-sumaraacute-un-novedoso-museo-rosario-n667432.html].
Libro de oro de la Escuela Normal de Profesoras Nº1 “Dr. Nicolás Avellaneda”, Rosario, 1938.
Bibliografía:
Alderoqui, Silvia. Museos y escuelas: socios para educar, (Buenos Aires, Paidós, 1996).
Armengol Díaz, Monserrat, “Maletas didácticas: El museo viaja a la escuela”. Iber: Didáctica De Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, nº23, (2000): 103-112).
Bennett, Tony “The exhibitionary complex”. En Thinking about Exhibitions, compilado por Reesa Greenberg. London: Routledge, 1996.
Cervantes, Claudia et al., “Desvelando orígenes, un recorrido por los inicios de la Escuela Normal”, Rosario, 18 y 19 de junio de 2009 en, Segunda Jornada de Recuperación del Patrimonio Histórico – Educativo: significados de la cultura escolar, Rosario – Argentina.
García, Susana. “Museos escolares, colecciones y la enseñanza elemental de las ciencias naturales en la Argentina de fines del siglo XIX”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 14 (2007): 174-180.
García, Susana “Lecciones “objetivadas” y museos escolares en la Argentina del centenario”. Museologia & Interdisciplinaridade, vol. 3. (2014), 75-93. [https://www.academia.edu/49022926/LECCIONES_OBJETIVADAS_Y_MUSEOS_ESCOLARES_EN_LA_ARGENTINA_DEL_CENTENARIO]
García, Susana & Mayoni, María Gabriela. “Los museos y gabinetes de ciencias en los colegios nacionales de la Argentina (1870-1880)”. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani” 50 (2018): 135-162 [http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/boletin/article/view/6574].
Garzón, Néstor, “El museo escolar una estrategia didáctica para el rescate de la memoria y difusión del patrimonio cultural” Revista Magisterio, (2018): 1-5 [https://www.magisterio.com.co/articulo/el-museo-escolar-una-estrategia-didactica-para-el-rescate-de-la-memoria-y-difusion-del].
Huerta, Ramón Maestros y Museos: educar desde la invisibilidad. Valencia: Universitat de València, 2010.
Linares, María Cristina. “Museos Pedagógicos, Museos Escolares, Museos de Historia de la Educación” Revista del Museo de las Escuelas (2010): 1-6. [https://www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/programas/me/pdf/museos_pedagogicos/20%museos_escolares_museos_de_historia_de_educacioon.pdf].
Linares, María Cristina. Educar con los objetos. Museos pedagógicos en la historia de la educación argentina (1880-2009) Doctoral dissertation, Luján: Universidad Nacional de Luján, 2012.
Panozzo Zenere, Alejandra. Se contempla se experimenta. Modos de comunicar del museo de arte contemporáneo. Rosario: UNR Editora, 2018.
Podgorny, Irina. “Arqueología de la Educación. Textos, indicios, monumentos. La imagen de los indios en el mundo escolar. Sociedad Argentina de Antropología, (1999), 1-222.
Podgorny, Irina. “La mirada que pasa: museos, educación pública y visualización de la evidencia científica”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, nº 12 (2005) 231-264 [https://www.scielo.br/j/hcsm/a/D7qmnvp3RFgqxLZyg6WNv4r/?format=pdf&lang=es].
Podgorny, Irina. El sendero del tiempo y de las causas accidentales: los espacios de la prehistoria en la Argentina, 1850-1910. Rosario: Prohistoria, 2009.
Prats, Llorenç. Antropología y Patrimonio. Barcelona: Ariel, 1997.
Pressel Griselda y Musich Walter “Proyecto Bicentenario. Red de Museos Pedagógicos MEMORIA ANUAL - 2012”, Universidad Autónoma de Entre Ríos, 2013, [https://escuelanormalparana.edu.ar/archivos/RED-MUSEOS-MEMORIA-2012.pdf].
Riviére, George. Seminario regional de la Unesco sobre la función educativa de los museos. Rio de Janeiro: S. Ed, 1958.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License