"Teaching to read" to the settlers of the pampa gringa: the newspaper and the formation of modern readers
DOI:
https://doi.org/10.46553/RGES.59.2023.p.99-120Keywords:
press, reading policies, immigration, written cultureAbstract
The starting point of this article is the examination of the late 19th-century periodical press as an agent of a reading policy aimed at cultivating modern readers. In this regard, we focus on the case of El Colono del Oeste, a weekly newspaper that circulated from 1878 to 1886 in the region of the agricultural colonies of Santa Fe, Argentina, which were established through the contribution of European immigration. We identify the central dimensions of how the newspaper represented its readers and established normative frameworks from which the incipient modern society of the colonies had to enter the literate universe. Methodologically, we approach the newspaper from two perspectives: first, as a discourse, examining its enunciative modalities, premises, and types of arguments, among other discursive operations; second, as a result of writing practices, taking into account its linguistic, graphic, and material features.
Downloads
References
Fuentes
Coelho, Guillermo. Memoria presentada al Exmo. Gobierno de la Provincia de Santa Fe por el Sr. Inspector de Colonias. Buenos Aires: Imprenta de la Unión Argentina, 1875.
El Colono del Oeste, 15/03/1879 – 13/11/1880.
Lonfat, Germain. Les colonies agricoles de la République Argentine. Lausanne, Imprimerie veuve Genton et fils, 1879.
Wilcken, Guillermo. Las colonias. Informe sobre el estado actual de las colonias agrícolas de la República Argentina presentado a la Comisión Central de Inmigración por el Inspector Nacional de ellas. 1872. Buenos Aires: Sociedad Anónima, 1873.
Referencias bibliográficas
Alonso, Paula (comp.). Construcciones impresas. Panfletos, diarios y revistas en la formación de los estados nacionales en América Latina, 1820-1920. Buenos Aires: FCE, 2004.
Anscombre, Jean-Claude. “Semántica y léxico. Topoï, estereotipos y frases genéricas”. Revista Española de Lingüística, 25(2), (1995): 297-310.
Arnoux, Elvira. “Los manuales de retórica y los de urbanidad del siglo XIX. El control de las emociones como marca de distinción”. Rétor, 7(2), (2017): 110-134.
Baretta, Mónica. “Hacer política desde la lengua: norma lingüística y construcción ciudadana en un periódico de provincia”. Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 26 (1), (2022): 109-136.
Baretta, Mónica. “Isidro Aliau: maestro, inspector y reformista en los orígenes del sistema educativo argentino”. Historia y Memoria de la Educación, 14, (2021): 425-449.
Batticuore, Graciela. Lectoras del siglo XIX. Imaginarios y prácticas en la Argentina. Buenos Aires: Ampersand, 2017.
Batticuore, Graciela. La mujer romántica. Lectoras, autoras y escritores en la Argentina (1830-1870). Buenos Aires: Edhasa, 2005.
Bonaudo, Marta. “De la opinión publicada a la opinión pública. La prensa como lugar de representación y de conflicto”. En Imaginarios y prácticas de un orden burgués. Rosario, 1850-1930. Tomo I: Los actores entre las palabras y las cosas. Dirigido por Marta Bonaudo. Rosario: Prohistoria Ediciones, 2005.
Castillo Gómez, Antonio (coord.). La conquista del alfabeto. Escritura y clases populares. Gijón: Trea, 2002.
Cavallo, Guglielmo y Chartier, Roger (dir.). Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus, 1998.
Chartier, Anne-Marie. Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México: Fondo de Cultura Económica, 2004.
Chartier, Roger. Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna. Madrid: Alianza Editorial, 1993.
Di Stefano, Mariana. El lector libertario. Prácticas e ideologías lectoras del anarquismo argentino (1898-1915). Buenos Aires: Eudeba, 2013.
Ducrot, Oswald. “Argumentación y topoï argumentativos”. Lenguaje en Contexto 1½, (1988): 63-84.
Fabre, Daniel (dir.). Écritures ordinaires. París: Éditions POL, Bibliothèque Publique d'Information/Centre Georges Pompidou, 1993.
Gallo, Ezequiel. Colonos en armas. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.
Guerra, François-Xavier y Lempérière, Annick (coords). Los espacios públicos en Iberoamérica: Ambigüedades y problemas. Siglos XVIII-XIX. Centro Francés de Estudios Mexicanos, Fondo de Cultura, 1998.
Lyons, Martin. La cultura escrita de la gente común en Europa, c. 1860-1920. Buenos Aires: Ampersand, 2016.
Lyons, Martin. “Los nuevos lectores del siglo XIX: mujeres, niños, obreros”. En Historia de la lectura en el mundo occidental. Dirigido por Guglielmo Cavallo y Roger Chartier. Madrid: Taurus, 1998.
Martirén, Juan Luis. La transformación farmer: colonización agrícola y crecimiento económico en la provincia de Santa Fe durante la segunda mitad del siglo XIX. Buenos Aires: Prometeo, 2016.
Morales, Alejandro y William Hanson. “Language brokering: An integrative review of the literature”. Hispanic journal of behavioral sciences, 27(4), (2005): 471-503.
Palti, Elías. El tiempo de la política. El siglo XIX reconsiderado. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.
Pas, Hernán. “El orden bellista. Purismo idiomático e intervención gráfica en la prensa temprana de Buenos Aires (1801-1830)”. Olivar, 19(29), (2019): e047. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/18524478e047
Pas, Hernán. “La lectura de los que nada leen. Prensa periódica y lectura en el siglo XIX”. Desde el Sur, 9(1), (2017): 125–144.
Pasolini, Ricardo. “La ópera y el circo en el Buenos Aires de fin de siglo. Consumos teatrales y lenguajes sociales”. En Historia de la vida privada en la Argentina, Tomo II: La Argentina plural: 1870-1930. Dirigido por Fernando Devoto y Marta Madero. Buenos Aires: Taurus, 1999.
Pastormerlo, Sergio. “Sobre la primera modernización de los diarios en Buenos Aires. Avisos, noticias y literatura durante la Guerra Franco-Prusiana (1870)”. En Tiempos de papel: Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX). Editado por Verónica Delgado y Geraldine Rogers. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2016.
Pineau, Pablo (dir.). Escolarizar lo sensible. Estudios sobre estética escolar (1870-1945). Buenos Aires: Teseo, 2014.
Planas, Javier. Libros, lectores y sociabilidades de lectura. Una historia de los orígenes de las bibliotecas populares en la Argentina. Buenos Aires: Ampersand, 2017.
Rocchi, Fernando. “Inventando la soberanía del consumidor: publicidad, privacidad y revolución del mercado en Argentina (1860-1940)”. En Historia de la vida privada en la Argentina, Tomo II: La Argentina plural: 1870-1930. Dirigido por Fernando Devoto y Marta Madero. Buenos Aires: Taurus, 1999.
Street, Joanna y Brian Street. “La escolarización de la literacidad”. En Escritura y Sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Editado por Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2004.
Tse, Lucy. “Language brokering in linguistic minority communities: The case of Chinese- and Vietnamese-American students”. Bilingual Research Journal: The Journal of the National Association for Bilingual Education, 20(3-4), (1996): 485-498.
Tse, Lucy. “When students translate for parents: Effects of language brokering”. CABE Newsletter, 17, (1995): 16-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.